DAY NINETYNINE

Förra helgen tog jag en efterlängtad långhelg bland skyskrapor och gula taxibilar och jag kan lova att jag inte är ett dugg besviken över mina fyra dagar i storstaden. Tvärtom faktiskt. Hela helgen var en väldig blandning mellan värme (!!), midsommarfirande, planer att smita förbi dörrvakterna på nätterna, central park, dejter, tunnelbanor, pizza för en dollar klockan fem på morgonen, alkohol, fantastiskt fina vänner, euforism och riktig jäkla lycka. Jag tror egentligen att anledningen till en så pass lyckad helg kort och gott är helt tack vare Elin och Felicia (halva crewet ifrån Training Schoo)l för OJ så bra dom är.

Jag kommer nog aldrig riktigt förstå det faktum att jag på riktigt endast bor en tjugo dollars bussresa iväg från staden som varit drömresemålet sedan barnsben. Jag bor faktiskt i USA på riktigt nu. Fy så stolt mitt fjorton-åriga jag skulle vara över mig just nu.

DAY EIGHTEIGHT

Mina senaste dagar har varit väldigt händelserika. Annie tog med mig till IKEA förra veckan och jag köpte med mig småsaker till rummet och plockgodis (!!!). Sånt välbehövligt besök kan jag lova. Annars var jag i fredags till en spelhall, alltså en riktig sån stor lokal med maaaassor av arkadspel, dance off's, airhockey, stora pacman-spel osv. Vi hade verkligen en riktigt bra kväll trots att jag är världens sämsta förlorare. Jag vet egentligen så väl att det inte är meningen att vinna på dessa typer av spel, men oj så mycket det tar emot.

Lördagen var en lååång dag. Jättebra dag, men lång. Mina första sex timmar spenderade jag på DMV utan ett par hörlurarar eller en bok eller något. Jag kom iallafall därifrån med ett körkort, så jag ska verkligen inte klaga alls! Jag hann mest bara hem och slänga ner saker i en väska, så skulle jag iväg igen. Denna gång var det inte tillbaks till DMV, utan på en ca två timmars roadtrip neråt i landet. Westmoreland State Park var vår slutdestination och jag ångrar inte en sekund att vi åkte dit. Vi grillade smore's runt en campfire tillsammans med våra tältgrannar, som också hade med sig en gitarr. Vi tältade, såg en helt otrolig solnedgång, var på stranden och gjorde ett utmärkt avslut på en annars helt okej vecka. Jag är mer än tacksam för alla dessa fina människor jag får möjligheten att träffa här borta. Helt sjukt vad mycket saker jag fått uppleva på bara dessa tre månader.

DAY EIGHTYFOUR

Folk frågar titt som tätt vad som är de största skillnaderna i Sverige jämfört med USA. Jag skulle säkert kunna komma på ett hundra-tals bara jag sätter mig ner och tänker, men något som jag verkligen är helt förundrad över är skillnaden när det kommer till att ta körkort. Ni svenskar med körkort vet att det är ett heltidsarbete med körlektioner, halkbana, risketta och plugg. Massvis med plugg. Inte nog med att vi lägger ner ungefär hela vår kropp och själ i detta, så ska kortet också kosta mer än vad de flestas första bil kostar. Här är det raka motsatsen.

Först tas en kurs på tre dollar (minre än trettio kronor) för att få börja köra bil då du är nybörjare. Du får sedan börja plugga inför provet i ett häfte på trettiotvå sidor. Känner du att du sedan är redo för provet så är det bara att åka till DMV och sätta igång. Provet består först av tio frågor om skyltar och sedan trettio allmänna frågor, där det är ok att få sex fel. Klarar du detta så får du göra en uppkörning runt kvarteret. Denna processen kostar dig tjugo dollar (mindre än tvåhundra kronor) och tar, av erfarenhet, en förmiddag att göra. Helt sjukt ändå! Jag känner nu att jag har fått en förklaring till varför traffiken ser ut som den gör här - det är ingen som lär sig att varken köra eller lära sig om traffikregler då de tar sitt körkort.

Med detta ville jag dock mest säga att jag faktiskt drog mig iväg till DMV i helgen och skaffade mig ett körkort (då jag behöver ett state license för att få köra här). Grattis till mig!

DAY SEVENTYEIGHT

Helgen kom och gick lika snabbt igen, helt sinnes hur tiden flyger iväg (okej, ni kommer få höra mig säga den meningar fler gånger under detta år än vad alla studenter sammanlagt kommer säga att FYFAN va de är bra på deras studentdag). I fredags var jag och mitt tyska crew iväg till en bar i Fairfax. Riktigt mysigt till en början men det övergick ganska snabbt till kalas-drag då karaoken drog igång. Fulla människor utan någon som helst musikalisk talang var självklart överrepresenterade i kön till att stå vid mikrofonen. Tro det eller ej så hade jag hur roligt som helst! Träffade jättebra människor och skrek-sjöng till Journey till klockan tre på natten.

I lördags fick jag den brilijanta idén att jag ville åka till Baltimore över dagen. Efter att ha pratat med Erika och Holly om det, och efter lite om och men så fick vi fram att det fanns väldigt oklara kvarter där så att ta bilen var ingen plan, tåg var superdyrt och buss.. Ja, jag vet inte, men Baltimore fick bli en annan dag. Vi tog istället vårt pick och pack och åkte till National Harbour. Tror ingen av oss egentligen vart besviken över det. I trettio graders värme hade vi picknick där, åkte ferris wheel och drack lemonade. Bannemig inte en helt tokig dag!

Min söndag kan kort sammanfattas som min dyraste dag hittills här i Amerika. Vad gjorde jag? Jo, jag köpte kläder. Massor av kläder. Helt ärligt så börjar jag redan nu att fundera på hur jag på bästa sätt kan få över alla mina saker hem härifrån när min tid här är slut. Börjar starkt ifrågasätta om jag ens kommer kunna vara kvar ännu ett år pga det kommer krävas en hel månadslön för att betala övervikten på mina väskor + en sidekick som kan bära dom på flygplatsen. Jag måste verkligen börja tänka över mitt (icke excisterande) sparande.

Utöver min vardag så har mina hosties börjat fundera på att ta semester nu i slutet på Juni, vilket innebär semester för min del också. Jag har kikat runt på resemål och flygbiljetter och airbnb's och allt möjligt. Min första tanke var direkt Cali. Sen blev det Florida. Men jag kände jag att jag vill göra något annorlunda. Jag var dock ganska snart tillbaks på Cali igen. Och TEXAS!! Hur häftigt? Sen kände jag dock att OJ så kul att åka till typ Louisianna eller Arizona eller så. Sen Hawaii, det måste jag ju hinna se. Och typ Colorado!! Just nu känner jag att det mest bara är kaos i mina planer. Så mycket att se och så dyra flygbiljetter. Jag tänkte ta och boka allting till veckan, så får jag återkomma med vart jag hamnar någonstans.

Vad gör jag just nu? Lyssnar på musik och tittar på fireflies som flyger runt på bakgården. Helt magiskt.

DAY SEVENTYSIX

Boston. Vilken helt otrolig stad. Det är absolut en sån stad som jag skulle kunna tänka mig att bo i senare i livet. En riktig tio-poängare. Det är verkligen en storstad med småstadskänsla. Vi fick spendera en halv + en halv dag där, vilket var alldeles på tok för lite egentligen och det kan alla inblandade hålla med om. Vi gick igenom så många fina gator, fick ta del av stadens historia, besökte ett akvarium och åt oerhört god mat. Jag tror knappast vi kunde ha haft en bättre semester.

När vi kom till Boston och checkade in på våra hotellrum fick vi den lilla överraskningen att båda rummen hade två våningar. Förstår ni ens. Jag fick en hel våning för mig själv, i ett rum med en jäkla utsikt också kan jag lova. Som om inte det skulle vara nog så hade hotellet tjugoåtta våningar ink. ett deck på toppen med en skyview över hela staden. Jag kände mig måttligt nöjd faktiskt. Barnen också då vi hittade ett Activity Room som de ville leka i. Detta Activity Room kan nog mer beskrivas som en hel våning med leksaker, utklädningskläder, kuddar, väggar det gick att rita på, klätterställningar osvosv. Dagen efter gick vi runt och kikade i staden samt gick genom Freedom Trail + såg sevärdigheter längst vägen. Somsagt, alldeles för lite tid i en alldeles för bra stad.