DAY EIGHTYFOUR

Folk frågar titt som tätt vad som är de största skillnaderna i Sverige jämfört med USA. Jag skulle säkert kunna komma på ett hundra-tals bara jag sätter mig ner och tänker, men något som jag verkligen är helt förundrad över är skillnaden när det kommer till att ta körkort. Ni svenskar med körkort vet att det är ett heltidsarbete med körlektioner, halkbana, risketta och plugg. Massvis med plugg. Inte nog med att vi lägger ner ungefär hela vår kropp och själ i detta, så ska kortet också kosta mer än vad de flestas första bil kostar. Här är det raka motsatsen.
 
Först tas en kurs på tre dollar (minre än trettio kronor) för att få börja köra bil då du är nybörjare. Du får sedan börja plugga inför provet i ett häfte på trettiotvå sidor. Känner du att du sedan är redo för provet så är det bara att åka till DMV och sätta igång. Provet består först av tio frågor om skyltar och sedan trettio allmänna frågor, där det är ok att få sex fel. Klarar du detta så får du göra en uppkörning runt kvarteret. Denna processen kostar dig tjugo dollar (mindre än tvåhundra kronor) och tar, av erfarenhet, en förmiddag att göra. Helt sjukt ändå! Jag känner nu att jag har fått en förklaring till varför traffiken ser ut som den gör här - det är ingen som lär sig att varken köra eller lära sig om traffikregler då de tar sitt körkort. 
 
Med detta ville jag dock mest säga att jag faktiskt drog mig iväg till DMV i helgen och skaffade mig ett körkort (då jag behöver ett state license för att få köra här). Grattis till mig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback